Pedagogsich competent

2. Pedagogisch competent

Ik als docent moet de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van de leerlingen bevorderen. Ik moet hen helpen een zelfstandig en verantwoordelijk persoon te worden. Dat is de verantwoordelijkheid van de docent en om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken moet ik als docent pedagogisch competent zijn.

Een docent die pedagogisch competent is, creëert een veilige leeromgeving in zijn groep en zijn lessen. Zo'n docent zorgt ervoor dat de leerlingen:

  • weten dat ze erbij horen en welkom zijn.
  • weten dat ze gewaardeerd worden.
  • op een respectvolle manier met elkaar omgaan.
  • uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar initiatieven kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken.

2. Eisen van bekwaamheid waar ik als docent aan moet voldoen.

Ik als docent onderschrijf mijn pedagogische verantwoordelijkheid.

Ik heb voldoende pedagogische kennis en vaardigheid om een veilige leeromgeving tot stand te brengen waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot een zelfstandig en verantwoordelijk persoon. Voor een hele klas of groep maar ook voor een individuele leerling.

En dat op een professionele, planmatige manier.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik docent als het volgende doen:

  • ik vorm me een goed beeld van het sociale klimaat in een groep, van het individuele welbevinden van de leerlingen en van de vorderingen die zij maken op het gebied van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
  • Ik ontwerp op basis daarvan een plan van aanpak of een benadering om de leerlingen te begeleiden naar een veilig  leef- en werkklimaat en om hun sociaal-emotionele en morele ontwikkeling te bevorderen.
  • Ik voer dat plan van aanpak of die benadering uit.
  • Ik evalueer dat plan van aanpak of die benadering en stelt het zonodig bij, voor de hele groep en ook voor individuele leerlingen.
  • ik signaleer problemen en belemmeringen in de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van leerlingen en stel, eventueel samen met collega’s, een passend plan van aanpak of benadering op.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent deze kennis hebben:

  • Ik ben vertrouwd met de leefwereld van leerlingen, hun basisbehoeften, hun verwachtingen, met de culturele bepaaldheid daarvan, en ik weet hoe ik daarmee om kan gaan.
  • Ik ben bekend met het globale verloop van de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van de leerlingen, met de problemen die zich daarbij kunnen voordoen en ik weet hoe ik daarmee om kan gaan.
  • Ik ben bekend met ontwikkelingstheorieën van jonge en oudere leerlingen, ik ben  vertrouwd met verschillende opvoedingspraktijken en met de culturele bepaaldheid daarvan; dit alles met name in hun consequenties voor het onderwijs en voor mijn doen en laten als docent .
  • Ik heb kennis van processen van identiteitsvorming, zingeving en waardeontwikkeling bij jonge en oudere leerlingen en van de culturele bepaaldheid daarvan en ik weet welke consequenties ik hieraan moet verbinden voor mijn handelen.

2. Indicatoren

van de pedagogische competentie, enkele voorbeelden:

  • Ik als docent zie hoe de leerlingen met elkaar omgaan en wat dat voor gevolgen heeft voor het welbevinden van (individuele) leerlingen. ik bespreek met hen de sfeer in de groep en de omgang met elkaar.
  • Ik waardeer de inbreng van de leerlingen, ben nieuwsgierig naar hun ideeën en complimenteer hen regelmatig. Ik stimuleer hen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en om daarover in de groep te communiceren.
  • Ik hen zelfstandig werken en samenwerken.
  • Ik kan van elke leerling  in mijn groep beschrijven hoe die zich ontwikkeld op fysiek, sociaal-emotioneel en moreel gebied en hoe ik die ontwikkeling kan  bevorderen. ik signaleer onmiddellijk als er ontwikkeling- of gedragsproblemen zijn, ik kan beoordelen of en hoe ik die zelf kan aanpakken en ik weet waar ik eventueel hulp kan vinden in en buiten de school.
  • Ik kan mijn pedagogische opvattingen verantwoorden en ook hoe ik de groep of individuele leerlingen aangepakt heb. Daarbij maakt ik gebruik van relevante theoretische en praktische inzichten.

Hoe laat ik dit allemaal zien?

Hiervoor wil ik verwijzen naar: video/   waar ik filmpjes heb staan om als bewijs aan te tonen dat ik pedagogisch competent ben.