Welkom op Ruud van Dijk`s BVE Portfolio

 
 

Welkom in mijn digitale portfolio. Ik heb er voor gekozen om alles wat ik tijdens mijn BVE-cursus leer en verzamel aan informatie digitaal op te slaan in een portfolio. Dit omdat ik dan erg eenvoudig ook in de toekomst mijn portfolio kan aanpassen en verder kan aanvullen.

Ik ben de cursus gaan volgen omdat mij eind 2011 is gevraagd of ik les zou willen geven op mijn vakgebied Horeca Bij Atlant Groep( nu Senzer) in Helmond voor de opleiding Atlant werkend leren,een opleiding voor medewerkers van Atlant Groep (nu Senzer) die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Aangezien ik al wat jaartjes werk in de Horeca oa. als leermeester,praktijkopleider is het weer een uitdaging voor me om deze opleiding te gaan volgen zodat ik me pedagogisch en didactisch bekwaam kan maken voor het MBO.

In dit portfolio doe ik verslag van een onderzoek naar mijn bekwaamheid als vakdocent Horeca. Ik heb me afgevraagd hoe het staat met mijn lerarencompetenties. Ik breng onder ogen wat mijn opvattingen en motieven zijn. En ik geef aan wat ik ga ondernemen om mijn bekwaamheid op peil te houden dan wel verder te ontwikkelen.
Ik heb bij mijn onderzoek gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. In het dossier bij dit portfolio heb ik wat illustratiemateriaal opgenomen dat ik elders in mijn portfolio noem of bespreek.
Ik heb het idee dat dit portfolio een goed en realistisch beeld geeft van mijn bekwaamheid. Het is in ieder geval het beeld dat ik op dit moment van mezelf heb. Ik ben graag bereid dit beeld met anderen te bespreken en zonodig bij te stellen. Ook op die manier is dit portfolio een instrument om mezelf als vakdocent Horeca verder te ontwikkelen.
Op dit moment ben ik bezig om tot een juiste lesopstart en lesindeling te komen,Dit alles met als doel om mijn tweede groepje niveau 1 AKA leerlingen,hun diploma te kunnen bezorgen.Dit is voor mij een grote uitdaging te meer om deze mensen(met een afstand tot de arbeidsmarkt)vanuit het SW-bedrijf klaar te kunnen stomen voor reïntegratie in de reguliere arbeid.