Competent in het samenwerken met collega`s

5. Competent in het samenwerken met collega's

Ik als docent moet ervoor zorgen dat mijn werk en dat van mijn collega's op school goed op elkaar zijn afgestemd. Ik moet ook bijdragen aan het goed functioneren van de schoolorganisatie. Dat is de verantwoordelijkheid van de docenten om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken moet ik als docent competent zijn in het samenwerken met collega’s.

Een docent die competent is in het samenwerken met zijn collega's, levert zijn bijdrage aan een goed pedagogisch en vakinhoudelijk & didactisch klimaat op zijn school, aan goede onderlinge samenwerking en aan een goede schoolorganisatie. Dat wil zeggen dat zo’n docent:

  • goed met collega’s communiceert en samenwerkt
  • een constructieve bijdrage levert aan vergaderingen en andere vormen van schooloverleg en aan de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om de school goed te laten functioneren
  • een bijdrage levert aan de ontwikkeling en verbetering van zijn school

5. Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik docent als het volgende doen:

Ik als docent onderschrijf mijn verantwoordelijkheid in het samenwerken met collega’s.

Ik heb voldoende kennis en vaardigheden om een professionele bijdrage te leveren aan een goed pedagogisch en didactisch klimaat op mijn school, aan goede werkverhoudingen en een goede schoolorganisatie

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent  het volgende doen:

  • Ik deel informatie die voor de voortgang van het werk van belang is, met collega’s en ik maak gebruik van de informatie die ik van collega’s krijg
  • Ik lever een constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken op school.
  • ik geef en ontvangt collegiale consultatie en intervisie.
  • Ik lever een (onderzoeksmatige) bijdrage aan de ontwikkeling en verbetering van mijn school.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent deze kennis hebben:

  • Ik ben op praktisch niveau bekend met methodieken voor samenwerking en intervisie
  • Ik ben op een praktisch niveau op de hoogte van leerlingvolgsystemen en manieren om mijn eigen werk toegankelijk te administreren.
  • Ik heb enige kennis van organisatie- en bestuursvormen voor scholen in het onderwijs
  • Ik ben op de hoogte van modellen voor kwaliteitszorg en methodieken voor onderwijsverbetering en schoolontwikkeling.

5. Indicatoren

van de competentie in het samenwerken met collega's, enkele voorbeelden

  • Ik heb een gemakkelijk toegankelijke administratie en registratie van leerling-gegevens.
  • Ik ga werkrelaties aan die voor mijn onderwijs of voor de school van belang zijn. Ik spreek collega’s aan en ben ook zelf aanspreekbaar, als het gaat om het vragen of geven van hulp bij het werk.
  • Ik werk met collega’s samen aan het verbeteren en vernieuwen van het onderwijs of de organisatie, bijvoorbeeld door met vormen van actieonderzoek/handelingsonderzoek gesignaleerde problemen aan te pakken.
  • Ik houd rekening met mijn collega’s en met de belangen van zijn school.
  • Ik kan mijn opvattingen en mijn werkwijze op het gebied van samenwerken met collega’s en functioneren in een schoolorganisatie verantwoorden.

Hoe laat ik dit allemaal zien?

Uitnodiging SW bijeenkomst.pdf (629,9 kB)

https://www.helicon.nl/bedrijfsopleidingen/Nieuwsarchief_HB/Geslaagde_bijeenkomst_over_Sociale_Werkvoorziening

AKA groen terugkoppeling 301012.docx (13,3 kB)

Intervisie Atlant Groep.docx (83,9 kB)