Organisatorisch competent

4. Organisatorisch competent

Ik als docent draag zorg voor alle aspecten van klassenmanagement ten behoeve van mijn groep. Dat is de verantwoordelijkheid van mij als docent en om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken moet ik als docent organisatorisch competent zijn.

Een docent die organisatorisch competent is, zorgt voor een overzichtelijke, ordelijke, taakgerichte sfeer in zijn klas en zijn lessen. Zo'n docent zorgt er dus voor dat de leerlingen:

  • weten waar ze aan toe zijn en welke ruimte ze hebben voor eigen initiatief.
  • weten wat ze moeten doen, hoe en met welk doel ze dat moeten doen.

4. Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik docent als het volgende doen:

Ik als docent onderschrijf mijn organisatorische verantwoordelijkheid.

Ik heb voldoende organisatorische kennis en vaardigheid om in mijn klas en mijn lessen een goed leef- en werkklimaat tot stand te brengen. Overzichtelijk, ordelijk en taakgericht. Zodat dit in alle opzichten voor mijzelf, mijn collega’s en vooral voor de leerlingen helder is. En dat op een professionele, planmatige manier.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent het volgende doen:

  • Ik hanteer op een consequente manier concrete, functionele en door de leerlingen gedragen procedures en afspraken.
  • Ik gebruik organisatievormen, leermiddelen en leermaterialen die leerdoelen en leeractiviteiten ondersteunen .
  • Ik hou een planning aan die bij de leerlingen bekend is en ga adequaat om met tijd.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent deze kennis hebben:

  • Ik ben bekend met die aspecten van klassenmanagement die voor mijn onderwijs relevant zijn.

4. Indicatoren

van de organisatorische competentie, enkele voorbeelden:

  • Ik hanteer op een consequente manier concrete, functionele en door de leerlingen gedragen procedures en afspraken.
  • Ik gebruik organisatievormen, leermiddelen en leermaterialen die leerdoelen en leeractiviteiten ondersteunen.
  • Ik hou een heldere planning aan die ik ook met de leerlingen bespreekt Ik ga adequaat om met tijd. In onverwachte situaties improviseer ik op een professionele manier en stelt daarbij duidelijke prioriteiten.
  • Ik kan mijn opvatting en mijn aanpak van klassenmanagement verantwoorden.

Hoe laat ik dit allemaal zien?

Hiervoor wil ik verwijzen naar: video/  waar ik filmpjes heb staan om als bewijs aan te tonen dat ik organisatorisch competent ben.ook verwijs ik naar projecten projecten/ die ik heb gedaan om mijn organisatorische competentie te laten zien.