Competent in reflectie en ontwikkeling

7. Competent in reflectie en ontwikkeling

Ik als docent moet me voortdurend verder ontwikkelen en professionaliseren. Dat is mijn verantwoordelijkheid en om die verantwoordelijkheid waar te kunnen maken moet ik als docent competent zijn in reflectie en ontwikkeling.

Een docent die competent is in reflectie en ontwikkeling, denkt regelmatig na over zijn beroepsopvattingen en zijn professionele bekwaamheid. Zo'n docent streeft ernaar zijn beroepsuitoefening bij de tijd te houden en te verbeteren. Zo’n docent:

  • weet goed wat hij belangrijk vindt in zijn docentschap en van welke waarden, normen en onderwijskundige opvattingen hij uitgaat
  • heeft een goed beeld van zijn eigen competenties, zijn sterke en zwakke kanten
  • werkt op een planmatige manier aan zijn verdere ontwikkeling
  • stemt zijn eigen ontwikkeling af op het beleid van zijn school en benut de kansen die de school biedt om zich verder te ontwikkelen

7. Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik docent als het volgende doen:

Ik als docent onderschrijf mijn verantwoordelijkheid voor mijn eigen professionele ontwikkeling.

Ik onderzoek, en ontwikkelt mijn opvattingen over het docentschap en mijn bekwaamheid als docent.

Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent het volgende doen:

  • Ik werk planmatig aan de ontwikkeling van mijn bekwaamheid, op basis van een goede analyse van mijn competenties.
  • Ik stem de ontwikkeling van mijn bekwaamheid af op het beleid van de school
  • Ik maak bij die ontwikkeling gebruik van informatie van leerlingen en collega’s en ook van collegiale hulp in de vorm van bijvoorbeeld intervisie en supervisie.


Om te voldoen aan deze bekwaamheidseis moet ik als docent deze kennis hebben:

  • Ik heb voldoende gedragspsychologische kennis om mijn eigen gedrag en dat van anderen te begrijpen en te analyseren.
  • Ik ben op de hoogte van de onderwijspraktijk in andere scholen voor onderwijs en vervolgscholen en ook van actuele ontwikkelingen op het gebied van pedagogiek, didactiek, inhouden, werkwijzen en organisatievormen in het  onderwijs
  • Ik ben op de hoogte van actuele ontwikkelingen op het gebied van pedagogiek en didactiek die relevant zijn voor mijn onderwijs.

7. Indicatoren

van de competentie in reflectie en ontwikkeling, enkele voorbeelden.

  • Ik breng onder woorden wat voor mij in het docentschap belangrijk is en vanuit welke professionele opvattingen ik werk.
  • Ik breng mijn beroepsopvatting en werkhouding in verband met de (onderwijskundige en levensbeschouwelijke) identiteit van de school.
  • Ik kijk kritisch naar mijn werk en gebruik evaluatie, reflectie en feedback van anderen om dat verder te ontwikkelen.
  • Ik benoem mijn sterke en zwakke kanten, formuleer leervragen en werk daar planmatig aan.
  • Ik kan mijn eigen activiteiten en plannen over professionele ontwikkeling verantwoorden, in relatie met het beleid van de school en tegen de achtergrond van actuele ontwikkelingen in onderwijs, wetenschap en samenleving.

Hoe laat ik dit allemaal zien?

Door wekelijks reflectieverslagen/ te maken over negatieve maar ook positieve gebeurtenissen die ik heb meegemaakt, om uiteindelijk te kijken hoe mijn handelen was maar vooral hoe de ander daar in stond.

Verder ontwikkel ik mezelf Door:

  • Bezoeken bijeenkomsten voor docenten in de SW-sector:

Uitnodiging SW bijeenkomst.pdf (629,9 kB) hiervan komt in 2013 een vervolg van.

 

  • Bezoeken van vakbeurzen:

  • Verder ga ik me met de leerlingen heel veel bezighouden met de App passie voor Horeca die zij op hun smartphone kunnen gebruiken: